Efter kurset


Når I er vel tilbage på skolen og skal have bearbejdet alle indtrykkene fra kurset i Trivselstanken, så er følgende materialer og forslag stillet til rådighed for dig og dine elever:

Økologi eller ej – en introduktion til kommunikation: Hvad betyder det egentlig, om man er professor eller folkeskoleelev, når man udtaler sig om sundhed? Efterbehandlingen sætter fokus på at afsenderen af budskaber ofte er meget vigtig for modtagernes opfattelse af budskabets troværdighed – f.eks. i diskussionen om ”økologi eller ej”. Hent "Økologi eller ej"

Budskabet til Verden: Skriv jeres eget forslag til fremtidens sundhedsbudskab med 140 tegn. Lav en intern konkurrence, og send det bedste forslag til redaktøren på www.foodoflife.dk.

Bloggen: Hvad skete der egentlig i løbet af dagen i Ungdomsbyen? Hvis man ikke havde været der, hvor meget fortæller bloggen så om jeres arbejde? Opgaven er her, at lade eleverne systematisere og analysere deres egen dokumentation af kursusdagen. Hvis de kunne gøre det igen, ville de så have benyttet bloggen anderledes? Der blogges på www.tumblr.com.


Opskrifterne:

Kursets egen chefkok, Thor Madsen, har udviklet flere opskrifter til anvendelse i skolen eller hjemme i elevernes eget køkken. Der er udviklet to opskrifter, der kan laves relativt billigt (grønkålssuppe, jordskokkesuppe), samt en, hvor udgifter til råvarerne er lidt tungere( sprængt cullottesteg). Hent opskrifterne her

Formålet er, at skabe et konkret udgangspunkt for at diskutere acceptabilitet og tilgængelighed af sunde nordiske råvarer, sat op i mod børn og unges nuværende kostvaner og deres familiers kostvaner igennem generationer. Bl.a. skal eleverne tilberede og servere et måltid mad (ud fra én af opskrifterne) for deres forældre og/eller bedsteforældre.

Det konkrete mål er, at eleverne bruger alle deres sanser til at analysere og forholde sig til problemstillingen omkring acceptabilitet og tilgængelighed.

Elevernes undersøgelse af egne kostvaner – tilbageblik og nye perspektiver: Opgaven til eleverne er her, at de efterbearbejder deres undersøgelse af tre generationers kostvaner (som de foretog inden elevkurset). Spørgsmålene til eleverne lyder (bl.a.): Hvad mener du er årsagen til de forskelle, der er imellem dine egne og dine forældres og bedsteforældres kostvaner? Hvordan vil dine egne børns madvaner komme til at se ud om 15-20 år?

Ved at browse denne side acceptere du automatisk vores cookie politik.